Cykelhistoriska Föreningen - Galleri

 
 

SVEA och GÖTA

 
 

 
 

I cykelsamlingen på Doctus i Gustavsberg finns två exempel på upp- och nedtrampare, ett intressant sidospår i cykelteknikens utveckling. Svea-cykeln, ovan, byggde på en uppfinning av den 16-årige Birger Ljungström som han senare utvecklade tillsammans med brodern Fredrik. Tillverkare var AB Parlmcranz & Co på Kungsholmen och de började säljas 1894. En finansiär till bröderna var Alfred Nobel och han försökte också få igång tillverkning i England. Ca 3-4000 cyklar tillverkades och flera finns bevarade.

Källa: Gert Ekström, Älskade cykel ISBN 91-518-3906-7

Den andra upp och nertramparen är en Göta lanserad i april 1899.(Se bilden nedan.) Den utvecklades av JM Carlsson och EA O:son Göthe. De hade velocipedaffär i hörnet Valhallavägen-Sturegatan uppe vid nuvarande Stadion (då Idrottsparken med velodrom...) Kraftöverförningen byggde på hävstänger och kugghjul och hade en tendens till galopprörelse. Genom att variera tramptagens storlek -utslag kunde man få en form av "utväxling". Göta-cyklarna hade broms och frihjul. Det finns minst en komplett Göta velociped bevarad.

Det fanns en tredje svensk konstruktion Variabel som utvecklades av svensk-norske konsuln (det var union då...) i Madrid, AFA Roxendorff. Den kom 1898. Tillverkningen skedde hos Per Froms velocipedfrabrik i Stockholm. Principen var kedjor som rullades upp på ömse sidor om baknavet - med hjälp av en kopplingsspak på ramröret kunde man variera utväxlingen...

Det finns mer att läsa om Ljungströms i boken Birger och Fredrik Ljungström av Sven A Hansson 1955, den finns på de flesta bibliotek
.

Enl. Gunnar Svartengren

 
 
 
 
Klicka!

En nyligen upptäckt mer komplett Göta ses på bilden till vänster (klicka för en större upplaga),

Foto: Lars Nellde

 
     
 
< tillbaka