Cykelhistoriska Föreningen - Artiklar

-OSKAR KRÆPELIEN -

Oskar Kræpeliens långa karriär i cykelns tjänst ända från cykelns gyllene decennium fram till mopedens dagar har gått många förbi. Den uppskattning och betydelse han fick i sin samtid kan hittas i de många fragmentariska källor som minsan inte varit lätta att samla.

Oscar Kræpelien föddes den 7 februari 1874 och som ung intresserar han sig för kroppsövningar som de flesta och tjusades av farttävlingarna många cykelklubbar höll.

Cyklisten Kræpelien

Hans namn dyker för första gången upp under 1892 då bokhållare Oskar Kræpelien bosatt i Stockholm blir medlem i Svenska Hjulförbundet. Året därpå, under 1893, visar han sin kapacitet då han som medlem i klubben Stockholms Velocipedförening tävlade i relais-tävlingen Mälaren Rundt. Denna relaisrytt var uppdelad i 4 separata deltävlingar runt Mälaren och gick paralellt med långloppet Mälaren Rundt. Det var troligen tänkt att realisryttarna skulle ge pace åt huvudtävlingen och fartens tjusning för åskådarna. Det gick bra i starten men strax innan Fittja uppnåddes exploderade dock den mer kände klubbkamraten Gustaf Fjæstads däck. Oskar Kræpelien överlämnade ädelmodigt sin cykel och utgick för sin namnkunnige klubbkamrat och långloppstävlares skull. Om Kræpelien stannat kvar i tävlingen hade han troligen vunnit, istället vann klubbkonkurenten Eli Petterson (se Crescentartikeln) på en usel tid.

En viktig länk i framgången
Under 1893 och 1894 vann Oskar ett flertal pris och var bland de kända goda ryttarna. Speciellt som han belade ett antal förstaplaceringar. Eli och Oscar blev 1894 klubbkompisar i nybildade Stockholms Allmänna Velocipedklubb bildad genom fusionen mellan SVF och SBK. Eli blev 1:e och Oscar 2:e kapten. I S.A.V.K. blev Oskar även invald i styrelsen året därpå tillsammans med bl a Per From(se Per Fromartikeln). Under våren 1896 avsade sig Oskar sina klubbuppdrag p.g.a. tidsbrist. Som duktig bokhållare och tävlingscyklist var han ovärderlig för vilken cykelfirma som helst. Inte speciellt förvånande blev han därför en värdefull medarbetare till det skapade företaget Amerikansk Cycleimport 1896.

 


Fröken & herr Kræpelien med frk Lindblom & hr Kramer, ca 1900
Oskar Kræpeliens många intressen
Oskar var även motorintresserad och tillhör en av förgrundsfigurerna i motorsportens ungdom genom sin seger i KAK:s vintertävling 1905. Under OS 1912 i Stockholm tillhörde gode Oskar stora organisationskommittén. Han deltog i ett flertal kommittéer för främjande av sport och turism, både inom och utom Sveriges gränser. Oscars visade filatelistintresse redan i unga år och hans bokhållarmässiga noggrannhet uppskattades över lag. Därför var det ganska naturligt att 1913 förära honom ordförandeskapet i Stockholms Filatelistförening. Dessutom blev han även skattmästare i både förnäma Travellers Club och i den populära Stadsbudskåren.

Den egna firman
År 1919 utträdde han från Lindblads Velocipedfabrik, (Amerikansk Cycleimport) och startade mitt i kristider en egen firma. Under 1920 utgavs en katalog innehållande de inregistrerade cykelnamnen Hugin och Rotax med telegramadress Krepis.

Han hade även försäljning av Riemanns lyktor och strålkastare som kom att bli en viktig del av företagets produkter. God affärsman och grosshandlare som han var och med dryga 25 år inom cykelbranschen gick det hyggligt bra för honom. Adressen är under 1925 Katarina bangata 9b för kontoret och Koksgatan 2 för lagret där även det exklusivare märket Brage försäljs.

Någon riktig butik verkar inte finnas. En viktig detalj i sitt sortiment blev som sagt belysningsartiklar där han sålde cykelbelysning och ficklampor från främst Riemann i separata kataloger. Den småskaliga verksamheten gick bra och det idag mer kända cykelnamnet OK kom först 1929. Enligt uppgift var det en reklamidé som födde namnet. Då AB Oskar Kræpelien som första firma förkromade alla sina blanka delar förtydligades detta med ett nytt cykelmärke, OK Lyx.

Cyklarna från AB O. Kræpelien kom på nära 10 år att alla döpas om till enbart OK. OK sägs i den egna katalogen också vara den första cykeln med sk Elastic Stop-muttrar. Åren kring 1930-talet får firman en ny adress på fashionablare Sveavägen 109. Direktör Oskar Kræpelien som fyllde 60 år 1934 fick en rekorderlig uppvaktning från både fackfolket och de föreningar han var delaktig i.

Lyktorna och strålkastarna från Riemanns säljs fram till och en bit in i 2:a världskriget. Då tysk industri påverkas av krigstillståndet tvingas han som många att se sig om efter ersättning där Husqvarnas Novo-nav blir den nya baknavet och schweiziska Lucifer den nya lyktleverantören.

Historien är tvunget att ha ett slut och någon gång mellan år 1953 och 1955 övergick firman till Fram-tillverkaren Josef Eriksson. Det goda firmanamnet Kræpelien behölls och märket OK levde vidare en tid men firman liksom cyklarna och mopederna var i praktiken Fram.

Cyklarna OK
Oskar Kræpelien var en affärsman och inte tillverkare så hans cyklar tillverkades därför av den han ansåg var bäst. Av dessa verkar tonvikten ligga på Nymans till nära firmans sista år. Tillverkningen från 1950 till dess slut var vikt åt Framtillverkaren tills dess märket OK försvann.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Hur OK & Bricent och kom att bli en del i Fram-King Bolagens historia under 50-talet är ännu inte löst, bidra med mer information och skriv en rad.

Källor: En rad snånotiser, reklam och trevliga kataloger.
Sammanställt av Åke Stenqvist med ett tack för hjälpen till Sven Larsson och Conny Pettersson.

< Tillbaka till Artiklar | < Tillbaka till cyklar O