CHF - GALLERI

 
 

Hirondelle Rètro-Direct

 
 
Hirondelle Rètro-Direct
 
 
Foto: Sven Larsson
 
 
Detta är det troligen enda exemplaret i Sverige av en även i övrigt unik cykel, Hirondelle, som tillverkades av MANUFACTURE FRANCAISE D' ARMES ET CYCLES DE SAINT-ETIENNE. Detta långa namn förkortades oftast till "Manufacture" och efter kriget officiellt till "Manufrance".

Förste ägare till den avbildade cykeln var sedan 1920-talet överste Armas Silverberg. Han var även vapenhandlare och eftersom Saint Etienne var Frankrikes motsvarighet till Husqvarna gjorde han tydligen affärer med Manufacture.

Hirondelle tog med denna konstruktion upp Barberon & Meuniers patent från 1869 som gick ut 1903. Den började marknadföras samma år och var i produktion till 1938. Enligt ramnumret är denna cykel tillverkad mellan 1921-28. Peugeot, Terrot, Clement och flera andra hade liknande konstruktioner med en eller två kedjor. På Hirondelle löper kedjan över två frihjul och ett löphjul, arrangerade så att man får en lägre utväxling om man trampar baklänges..

This is probably the only specimen in Sweden of an otherwise unique bike. The Hirondelle was manufactured by Manufacture Francais D 'Armes et Cycles De Saint-Etienne. This long name was often shortened to " Manufacture " and after the war officially to "Manufrance". Principal owners of the Hirondelle depicted was Colonel Armas Silverberg, an arms dealer doing business with the Manufacture. He acquired the bike in the 1920s. It was later owned by his grandson posing in the picture below.
The Barberon & Meuniers patent from 1869 for this design expired in 1903 and was taken up by Manufrance It began to be marketed in the same year and remained in production until 1938. According to the frame number this bike was manufactured between 1921-28. Peugeot, Terrot, Clement and several others had similar designs with one or two chains. On Hirondelle the chain runs over two freewheels and an impeller, arranged so as to have a lower gear when pedaling backwards. The price is probably higher friction and more chain wear apart from the hassle of changing rear wheel.


 
 
+ +
 
 

På den här bilden ses föregående ägaren Bobby Bastamow, dotterson till förste ägaren Armas Silverberg som avled 1950. Bortsett från ett felaktigt framhjul var Hirondellen i ett mycket fint skick när nuvarande ägaren övertog den 50 år senare, förnicklingen var nästan 100 % bevarad.

För en cyklist som inte är van vid Hirondellen känns det något ansträngt att trampa bakvänt i uppförsbackar, det är inte dom vanliga cykelmusklerna som får arbeta. Men troligen vänjer man sig snart och cykeln är mycket välbalanserad och lättrampad.

 

< Tillbaka